Vardagsspänning

Hela påskhelgen har varit helt underbar. Igår var jag och erik i de smålänska skogarna och träffade släkten. Riktigt trevlig tillställning med massor av mat, påskäggsletande (jag hitta först), förlovningsprat och skogspromenad. Eftersom det är en bit att köra hem så hade vi bestämt att vi skulle sova över i mina föräldras sommarstuga. De hade varit vänliga nog att starta elementen under eftermiddagen så när vi kom dit var det riktigt varmt, hela 10 grader. Gjorde det riktigt mysigt genom att tända massor av stearinljus och krypa ned i sovsäckarna och prata om det som skulle bli morgondagens (läs idag) äventyr.

Detta äventyr hade vi kunnat slippa om min underbara Erik hade lyssnat på mig och tankat bilen när jag föreslog det. Men det hade han inte gjort utan hävdade hela tiden bestämt att när bensinlampan tänds så är det 10liter bensin kvar och det gör att vi skulle klara oss från sommarstugan till bensinmacken. Problemet är bara att den bilen vi körde (som vi oftast använder) inte har bensinlampa utan när pilen är på de röda strecken så finns det 7liter kavr. När vi kom till sommarstugan så var vi i mitten på den röda markeringen. Alltså enligt instruktionsboken i bilen hade vi 4,5 liter kvar, max.

Det var ingen av oss som sov mycket. Kan bero på regnet, mössen som hade party på vinden eller funderingarna på eventuellt bensinstopp dagen där på.

När vi startade så hade vi en plan. Vi skulle försöka rulla till macken så mycket som möjligt och gasa så lite som möjligt. Det var ju "bara" 21km till macken... Så vi sätter av och rullar, vi försöker oxå hjälpa till med att gunga fram bilen i små uppförsbackar. Det var mycket hejarop i bilen och jubel så fort det kom en backe. Varje gång Erik gasade för att komma framåt så ryckte vi båda till lite extra om bilen lät "lustigt" eller inte växlade rent.

Efter många långa nerviga och spännande minuter så kommer vi fram till macken och kan tanka. Lättnaden är total. Vi klarade det. När vi sedan har tankat så visar det sig att vi antagligen hade 6liter kvar när vi börja tanka. Var lite besvikna, hade vi vetat det så hade vi ju inte behövt rulla hela vägen utan faktiskt köra. Fast lite spänning i vardagen är ju ganska kul :-)

Resten av resan gick ganska bra. Förutom att bilen vägrade backa så jag fick putta ut oss från parkeringsplatserna när vi stannat... Nästa gång vi kör kommer jag verkligen se till att vi inte kommer i närheten av det röda området på bensinmätaren.

Nära bensinstopp var det...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0