Längdskidor

Är fortfarande utestängd från skolan, vet inte när jag får lov att komma in i gympahallen igen. Enligt mölndals hemsida så är skolorna stängda idag med och förhoppningsvis ska de börja öppna på måndag. Hoppas det för det är bara måndag och tisdag som jag är bokad på skolan och skulle verkligen vilja ha tillbaka mina idrottskläder och skor som finns där...

Nåja. Idag tar jag det lugnare än vad jag har gjort de andra dagarna. Förrgår var det pulka och handbollsmatch (vann med 39-13 och jag lyckades pilla in bollen i mål) och igår var jag ute och försökte åka skidor med varierande framgång. Studerade snön mycket närgånget ett antal gånger. Är ändå riktigt stolt att jag lyckades hålla mig på benen i den brantaste backen, är inte lika stolt över fallet på plan mark och raksträcka. Konstaterade att jag kommer nog inte bli nästa världstjärna i långdåkning. Men Vasaloppet ska jag nog klara en dag. Det är ett av mina långt-fram-i-framtiden-mål. Behöver inte vinna men åka ska jag göra :-)

Det målet har jag haft ganska länge. Ända sen jag första terminen på idrottshögskolan gjorde ett arbete om Vasaloppet har jag viljat stå på ett par längsskidor och plåga mig fram från Sälen till Mora. Det är ju "bara" 90 km. Men det är ju så mycket mer än bara ta sig fram på skidor, det är ju en folkfest utan dess like och  det är ju här ordet "blåbär" myntades i sportssammanhang.

Ja, för er som är okunniga om detta fenomen "blåbär" så kan jag berätta att det kommer från alla nya skidåkare som tar sig fram i Vasaloppet och dricker blåbärssoppa.  Dessa missar munnen ibland och de blir blåa över sig själva, därav benämningen blåbär.

Hehe... Ett sidospår... Men lite allmänbildning är ju aldrig fel. Ska nu fortsätta att roa mig med att försöka organisera och sortera alla lektionsplaneringar jag har, så när jag får fast anställning så slipper jag fundera över det :-)


En dag kommer jag stå i en liknande klunga och försöka ta mig till Mora.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0