Idrottsundervisningshistoria

Att skriva ett examens arbete inom ämnet idrott och hälsa är riktigt kul :-) Bland annat så har jag äran att läsa historiskt om vad som har hänt i ämnet sen skolan infördes. Kursplanerna är löjligt roliga ibland och jag kan inte sluta fnittra. Denna passagen gjorde min dag för några dagar sedan...

"Som allmän regel bör gälla, att alla lärjungar skall ha en särskilld gymnastikdräkt. Materialet skall vara lätt att tvätta och hellst av ljus färg. Dräkterna får inte begagnas som underkläder utan endast användas under gymnastiklektionen. Vid varje skola bör finnas lämpliga annordningar till förvaring av gymnastikdräkter  och gymnastikskor. Där så är möjligt bör i allmänhet dusch förekomma efter gymnastiklektionerna. härigenom stärkes den känsla av välbefinnande, som den fysiska fostran har till uppgift att stärka lärjungarna".
-Kursplanen för gymnstik, 1955

Kan vi inte återinföra ljusa gymnastikdräkter som finns i ett skåp någonstanns på skolan igen? Tänk vad skönt, eleverna har inte "glömt kläder" att skylla på mer. Det betyder att det blir fler elever på lektionerna och att alla ser likadana ut ingen gruppering i vem som har de nyaste snyggaste idrottskläderna utan alla har ljusa (gärna riktigt fula) gymnastikkläder :-) Fast elever som ofta glömmer kläder har nog något annat motiv än att vara glömska...

Genom att läsa idrottshistoria så har jag lärt mig massor av totalt onödigt vetande. Bland annat har jag lärt mig vem det är man ska skylla på för alla ribbstolar som finns i idrottshallen samt hur fotbollen blev en folksport.

Nåja, det var inte riktigt det som examensarbetet går ut på och nu när jag är klar med bakgrunden så får jag släppa historiken och fokusera på nutiden. så nu ska jag sätta mig och läsa om läromedelsanvändning inom ämnet idrott och hälsa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0